Værktøj
Udarbejd
værdiregelsæt og antimobbestrategi
Brug DCUM'S værktøj til at tænke de lovpligtige dokumenter ind i værdiregelsættet og antimobbestrategien
Øvelse
Få skolens værdier til at leve i hverdagen
Brug denne øvelse til at overveje og diskutere værdierne med alle skolens aktører for at understøtte følelsen af medejerskab.
Meningsfulde målinger
Målinger kan anvendes på flere måder i trivselsarbejdet:
-
De kan belyse, hvordan eleverne på jeres skole generelt trives
-
De kan bruges til at undersøge hvordan eleverne oplever f.eks. skolens legeplads
-
De kan undersøge om, eleverne oplever en effekt, når I igangsætter en indsats vedrørende trivsel.
Her kan I læse om de lovpligtige målinger for grundskole og folkeskole på trivselsområdet, og om andre relevante målinger. I kan finde inspiration til, hvordan trivselsmålinger meningsfuldt kan planlægges og gennemføres, så disse fungerer som grundlag for nye målrettede trivselsfremmende indsatser.
Download afsnittet "Meningsfulde målinger":
Redskab
Tjørnegårdsskolens grundlov
Se hvordan Tjørnegårdsskolen har udarbejdet en grundlov for deres elever.
Redskab
Tjørnegaardsskolens grundholdning
Se hvordan Tjørnegaardsskolen har udarbejdet en grundholdning for deres ansatte.

SKOLETRIVSEL FOR ALLE - DET STRATEGISKE VÆRKTØJ

Skoletrivsel for alle består af fire trin, hvor grundstenene til strategiarbejdet bliver lagt. Vi råder til, at I indleder hvert trin med at se den tilhørende video. Herefter vil det stå klart og tydeligt, hvad der er opgaven på dette trin i processen.
-
Trin 1 ‘Overblik’ - 2 timers møde i trivselsteamet: Her får I værktøjer til at få overblik over, hvordan det står til med jeres skoles arbejde på 8 vigtige områder indenfor trivsel. Derudover får I mulighed for at reflektere over og planlægge, hvordan skolens personale skal involveres i det strategiske arbejde.
-
Trin 2 ´Viden’, er en individuel forberedelse, som I skal afsætte ca. 45 min til: På dette trin finder I viden om det trivselsområde, I har valgt. I får også anbefalinger til arbejdet med området. Via dette trin får I inspiration til at udvikle og kvalificere jeres indsatser.
-
Trin 3 ‘Handleplan’ - 2 timers møde i trivselsteamet: Dette trin klæder jer på til at sætte handling bag intentionerne. I får værktøjer til at blive skarpe på hvilke indsatser I vil lave og hvorfor, og I får hjælp til at udarbejde og udføre en handleplan, f.eks. til at øge elevdeltagelsen.
-
Trin 4 ‘Evaluering’ - 1 times møde i trivselsteamet: Når I har gennemført jeres handleplan, er det tid for fjerde og sidste trin. Via sitets evalueringsværktøjer kan I undersøge, om der er sket forbedringer, og om I skal arbejde videre med det samme vidensområde, eller I er klar til starte på et nyt.
Tidsperspektivet for et forløb er et år, fra I vælger jeres fokus til I kan evaluere indsatsen.
Sæt i gang og dyk ned i hvert enkelt trin nedenfor.
OVERBLIK

Skab overblik over jeres skoles trivselsarbejde, vælg hvad I vil arbejde videre med, og hvordan skolens aktører skal involveres i den videre proces.
VIDEN

Få viden fra forskning og praksis om, hvad der skal til for at lykkes med trivselsarbejdet indenfor jeres valgte område
HANDLEPLAN

Vælg hvilke indsatser I vil lave, og lav en handleplan for hvordan, hvornår og hvem der gør hvad.
EVALUERING

Evaluer jeres indsatser og find ud af, om I er nået i mål og er klar til at tage fat på et nyt område, eller om I skal tilpasse noget i jeres indsatser for at nå helt i mål.