Meningsfulde målinger
Målinger kan anvendes på flere måder i trivselsarbejdet:
-
De kan belyse, hvordan eleverne på jeres skole generelt trives
-
De kan bruges til at undersøge hvordan eleverne oplever f.eks. skolens legeplads
-
De kan undersøge om, eleverne oplever en effekt, når I igangsætter en indsats vedrørende trivsel.
Her kan I læse om de lovpligtige målinger for grundskole og folkeskole på trivselsområdet, og om andre relevante målinger. I kan finde inspiration til, hvordan trivselsmålinger meningsfuldt kan planlægges og gennemføres, så disse fungerer som grundlag for nye målrettede trivselsfremmende indsatser.
Download afsnittet "Meningsfulde målinger":
VIDEN
I trin 2 er det tid til at finde inspiration til at lave indsatser på det vidensområde, I har valgt under ’Overblik’.
Se videoen her og få forklaret, hvordan trin 2 fungerer:
Her på siden finder I otte vidensområder. De er udvalgt på baggrund af forskning i, hvad der skal til for at lykkes med en trivselsfremmende skole. Under hvert område finder I en række anbefalinger til, hvad I kan arbejde med indenfor vidensområdet for at lykkes med at skabe en trivselsfremmende skole. Anbefalingerne er udvalgt på baggrund af viden fra forskning, lovgivning, viden og erfaring fra DCUM, Psykiatrifonden og Ikast-Brande Kommune, og de gode erfaringer som skolerne, der var med til at udvikle Skoletrivsel for alle, har gjort sig.
I finder også øvelser og eksempler fra praksis, I kan lade jer inspirere af.
I mange af anbefalingerne til indsatser bygger vi på en stepped care-tilgang, inspireret af Sundhedsstyrelsen og professor Carsten Obel. En stepped care-tilgang har blik for flere forskellige niveauer i trivselsarbejdet. ‘Stepped care’ kan oversættes med ‘gradueret indsats’. Indsatsen kan være trivselsfremmende, forebyggende eller indgribende. Hvis I vil vide mere om stepped care-tilgangen, klik her.
Klik ind på det vidensområde I har valgt at arbejde videre med, og læs mere.