Meningsfulde målinger
Målinger kan anvendes på flere måder i trivselsarbejdet:
-
De kan belyse, hvordan eleverne på jeres skole generelt trives
-
De kan bruges til at undersøge hvordan eleverne oplever f.eks. skolens legeplads
-
De kan undersøge om, eleverne oplever en effekt, når I igangsætter en indsats vedrørende trivsel.
Her kan I læse om de lovpligtige målinger for grundskole og folkeskole på trivselsområdet, og om andre relevante målinger. I kan finde inspiration til, hvordan trivselsmålinger meningsfuldt kan planlægges og gennemføres, så disse fungerer som grundlag for nye målrettede trivselsfremmende indsatser.
Download afsnittet "Meningsfulde målinger":
Fysiske rammer
Skolens fysiske rammer påvirker elevernes trivsel. De fysiske rammer præger kultur og vaner, og hvordan vi agerer i rummet. De fysiske rammer er derfor vigtige at tænke ind i skolens strategiske arbejde med trivsel.
Indenfor dette vidensområde gives der anbefalinger fra forskning og praksis til, hvordan I kan arbejde med at forbedre jeres fysiske undervisningsmiljø og hvorfor dette er vigtigt. I får også øvelser, som hjælper jer til at undersøge og finde ud af, hvad I vil sætte fokus på. Endelig kan I finde eksempler på, hvordan andre har gjort på deres skole.
Til vidensområdet 'Fysiske rammer' finder I fem anbefalinger med tilhørende øvelser, redskaber og eksempler fra praksis, der kan hjælpe jer med at planlægge og guide indsatsen.
I skal nu forberede jer til jeres næste møde med trivselsteamet. Dette gør I ved hver især at læse anbefalingerne til det valgte vidensområde, og overveje følgende to spørgsmål:
-
Hvilke anbefalinger synes jeg er relevante for vores skole?
-
Hvilken anbefalinger synes jeg er særligt vigtige og hvorfor?
Sæt ca. 45 min af til at læse anbefalingerne og overveje reflektionsspørgsmålene. Noter dine tanker undervejs, I skal bruge dem på jeres næste møde i trivselsteamet.