Meningsfulde målinger
Målinger kan anvendes på flere måder i trivselsarbejdet:
-
De kan belyse, hvordan eleverne på jeres skole generelt trives
-
De kan bruges til at undersøge hvordan eleverne oplever f.eks. skolens legeplads
-
De kan undersøge om, eleverne oplever en effekt, når I igangsætter en indsats vedrørende trivsel.
Her kan I læse om de lovpligtige målinger for grundskole og folkeskole på trivselsområdet, og om andre relevante målinger. I kan finde inspiration til, hvordan trivselsmålinger meningsfuldt kan planlægges og gennemføres, så disse fungerer som grundlag for nye målrettede trivselsfremmende indsatser.
Download afsnittet "Meningsfulde målinger":
Meningsfulde målinger
Her kan du læse om, hvordan I kan sikre, at målingerne på jeres skole bliver brugbare og meningsfulde, både i forhold til de målinger I laver, måden de hænger sammen, den måde I bruger dem på, samt den systematik I arbejder med i arbejdet med målingerne.
I kan også læse om de lovpligtige målinger for grundskolen på trivselsområdet, og om andre relevante målinger. I kan finde inspiration fra andre skoler til, hvordan trivselsmålinger meningsfuldt kan planlægges og gennemføres, så disse fungerer som grundlag for nye målrettede trivselsfremmende indsatser.
Herunder finder I seks anbefalinger med tilhørende øvelser, redskaber og eksempler fra praksis, der kan hjælpe jer med at styrke jeres arbejde med målinger, så de bliver til meningsfulde målinger.
I skal nu forberede jer til jeres næste møde med trivselsteamet. Dette gør I ved hver især at læse anbefalingerne til det valgte vidensområde, og overveje følgende to spørgsmål:
-
Hvilke anbefalinger synes jeg er relevante for vores skole?
-
Hvilken anbefalinger synes jeg er særligt vigtige og hvorfor?
Sæt ca. 45 min af til at læse anbefalingerne og overveje reflektionsspørgsmålene. Noter dine tanker undervejs, I skal bruge dem på jeres næste møde i trivselsteamet.