Meningsfulde målinger
Målinger kan anvendes på flere måder i trivselsarbejdet:
-
De kan belyse, hvordan eleverne på jeres skole generelt trives
-
De kan bruges til at undersøge hvordan eleverne oplever f.eks. skolens legeplads
-
De kan undersøge om, eleverne oplever en effekt, når I igangsætter en indsats vedrørende trivsel.
Her kan I læse om de lovpligtige målinger for grundskole og folkeskole på trivselsområdet, og om andre relevante målinger. I kan finde inspiration til, hvordan trivselsmålinger meningsfuldt kan planlægges og gennemføres, så disse fungerer som grundlag for nye målrettede trivselsfremmende indsatser.
Download afsnittet "Meningsfulde målinger":
Fælles værdier - fælles retning
Fundamentet for at arbejde med trivselsfremme, forebyggelse og mistrivselshåndtering er enighed om retningen for trivselsarbejdet generelt.
Her kan I læse om, hvordan I kan arbejde med fælles værdier, så fælles retning og et fælles fodslag i trivselsarbejdet sikres.
I kan også læse om, hvordan de lovpligtige dokumenter kan bruges i denne sammenhæng og finde vejledning til at få værdierne til at leve i jeres hverdag.
Herunder finder I syv anbefalinger med tilhørende øvelser, redskaber og eksempler fra praksis, der kan hjælpe jer med at skabe fælles retning.
I skal nu forberede jer til jeres næste møde med trivselsteamet. Dette gør I ved hver især at læse anbefalingerne til det valgte vidensområde, og overveje følgende to spørgsmål:
-
Hvilke anbefalinger synes jeg er relevante for vores skole?
-
Hvilken anbefalinger synes jeg er særligt vigtige og hvorfor?
Sæt ca. 45 min af til at læse anbefalingerne og overveje reflektionsspørgsmålene. Noter dine tanker undervejs, I skal bruge dem på jeres næste møde i trivselsteamet.